Tummel ska firas!

[columns] [span6]

Tummel var ett av de första banden i Malmö som lyfte klezmermusiken till en bred angelägenhet. På alla fester dansades det till denna snabba och sprudlande musik och allra helst till Malmös bästa dansband, Tummel. Naturligtvis vill Mix Musik hylla 20 åringen på Babel, en scen som kan räknas till Tummels egna hemmascen.

Pär Moberg, som spelat i Tummel från starten berättar:

–Första giget, innan vi ens hette Tummel, var i Vattentornet i Pildammsparken hösten-97 som en del av en performance på Världs-AIDSdagen. Jag var inlindad i koppartråd, och trummisen hade en tygkasse på huvudet. Haha. Tummel bildades genom att Tobias Allvin och Sofi Håkansson satte upp lappar på olika ställen i stan. Resten är historia.

Tsiganov’s hands på Jeriko 2006

[/span6][span6]

Tummels musik har starka influenser från klezmer och musik från Balkan. De skriver dock till största delen sin egen musik med inspiration från många olika håll. Bandet har gett ut fyra album; OY! (2001), Transit (2004), Payback time (2009) och Push (2014). De har tagit fram en barnföreställning i samarbete med filmaren Carl Moberg; ”Flyttfåglar – en berättelse om migration” med utgångspunkt i bandmedlemmarnas och deras familjers bakgrund.

Tummel är först och främst ett liveband med starka scenpersonligheter som bjuder på välljudande solon under konserterna. Medlemmar har kommit och gått, sättningen nu är: Pär Moberg, sax, Paulo Olmos, trummor, Jonatan Ahlbom, tuba, Tobias Allvin, gitarr och bouzouki samt Annika Jessen, klarinett. På lördagens konsert kommer även gamla medmusikanter att dyka upp som Edin Bahtijaragic, Jens Friis-Hansen, Andreas Rudenå, Daniel Pergament Persson och Jonatan Aisen.

Pär Moberg sammanfattar konserten den 30/9 på Babel:

–Det kommer att bli episkt!

Biljetter köper du på Kulturcentralen.

[/span6][/columns]