They will have to kill us first

[hcolumns]

I slutet av 2012 och början av 2013 hände det ofattbara. Jihadister ockuperade norra Mali och förbjöd musik i ett land där musiken genomsyrar hela samhället och är en del av strukturen. Filmen “They will have to kill us first” berättar om de musiker från norra Mali som gjorde motstånd, i exil, i Bamako eller andra ställen. Filmen visas på Panora i Malmö och har smygpremiär den 14 september kl 18.30.
Hösten 2013 arrangerade Mix Musik tillsammans med Musikhögskolan i Malmö en konferens om musikens roll i samhället med utgångspunkt i situationen i Mali. Vieux Farka Touré var en av talarna. Läs en sammanfattning av vad som sas här! resumemusik-samhalle
Nu, som vi vet, hålls jihadisterna på avstånd med hjälp av FN men det är fortfarande oroligt i regionen och vi får inte glömma bort vad som händer i Sahelområdet. Artister som medverkar i filmen är Khaira Arby, en kraftfull sångerska som kallas norra Malis näktergal. Det nya stjärnskottet Songhoy Blues som bildades i Bamako under sin exil. Med flera!
Mix Musiks medlemmar får rabatt på entrén och betalar 70 kr mot uppvisande av medlemskort. Ordinarie pris är 95 kr.

[/hcolumns]

[kad_vimeo url=”https://vimeo.com/153930504