Hälsningar från Liliana Zavala

[columns] [span6]

Jag är mycket glad över att äntligen presentera min första solo CD! Cabildo heter den och jag har jobbat med den i mitt eget tempo för att få fram musikens budskap.

I min karriär som musiker arbetar jag på ett självständigt sätt, med och för olika artister. Jag ger alltid mycket av mig själv, men den här gången har jag lagt ner hela mitt hjärta. Mitt budskap finns samlat i de sju låtar som utgör albumet Cabildo. Cabildo är dessutom namnet på kvarteret där jag föddes i södra Córdoba Capital, i Argentina.

På musikens och konstens väg har jag alltid varit intresserad av sakers ursprung och deras rötter. Ibland har det varit ett sökande på ett personligt plan, ibland har det bara varit för att jag uppskattar något, eller också för att lära mig. Det var i det sökandet som mina låtar föddes, med den enkla idéen om att dela mina tankar. Några föddes i mina funderingar över den långa svenska vintern och andra, som t.ex. Mar de Lágrimas, kom ur ett lyckligt och kreativt möte med min vän och kollega, gitarristen Marian Pellegrino.

[/span6][span6]

Ur behovet av att publicera mitt eget material föddes också mitt egna skivbolag Libélula Music. Libélulan, trollslända på svenska, syns ofta på floderna längs bergen i Córdoba. Där tillbringade jag många sommarhelger med familjen när jag var liten. Jag tycker också om symboliken som den står för; mognad och djup i karaktären. I många delar av världen är trollsländan en symbol för en förändring av perspektiv när det gäller självförverkligande, mental och känslomässig mognad och en djup förståelse av meningen med livet. Trollsländans flykt över vattnet representerar en handling där man går djupare än vad som syns på ytan när en erfar olika konsekvenser och aspekter av livet. Detta är målet med texterna på Cabildo, att gå från poesi till musik och åter till poesi.

Namnet Cabildo refererar också till ”Cabildos de Nacion”: Cabildos var sammanslutningar av slavar eller före detta slavar. De bildade grupper efter etnicitet eller nationellt ursprung, ofta av religiös karaktär. Det här är ett sätt för mig att hedra dessa afrikanska byar, vars befolkning blev kidnappad och tvingades att leva på ny mark. Musiken och rytmerna de förde med sig har idag blivit en del av den latinamerikanska folkloren. Alla låtar på Cabildo har en markant afro-latinamerikansk influens, därav namnet.

[/span6][/columns]

Tack till:

Till min första release har jag lyckligtvis också fått stöd från skivbolaget Rabid Records. Jag är evigt tacksam ”Mami” Karin Dreijer och Olof Dreijer! Jag är också evigt tacksam för min vän och medproducent, Julian Vigil! Vi spenderade många kreativa timmar i olika studios för att redigera musiken. Jag vill också tacka min vän Natalie Knutzen – Vi spelade in det mesta av materialet i hennes studio ”El Sol y La Luna” i Stockholm. Min tacksamhet går också till min vän, gitarristen och sångerskan Marian Pellegrino, för att hon delade med sig av sin talang o tid när vi skapade tillsammans. Tack till Malou Bergman för den vackra bakgrundsbilden, CD-omslaget och den animerade videon till singeln Mar de Lagrimas. Tack Javier Canelita Herbozo för logodesignen till Libélula Music och till Iñaki Marconi för att du frikostigt lånade ut din Studio.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att ni ska tycka om min musik, så att jag kan bidra med ett positivt sandkorn till de som behöver, en lugn stund i den moderna tid vi lever i!

med vänlig hälsning,
Liliana Zavala