Exilens bitterljuva smärta

[hcolumns]

[columnhelper col-md-6]

Kompositören och musikern Aida Nadeems musik har djupa rötter i den irakiska traditionen. I detta projekt vill hon lyfta den gömda irakiska kulturskatten som finns i Sverige idag. På Folk- coh Världsmusikgalan den 2 april uruppfördes en låt, ett beställningsverk från Sveriges Radio. Den 8 april är det premiär för hela sviten på Kristianstad Konserthus.Genom Aida Nadeems kompositioner ska traditionella irakiska låtar, psalmer och rytmer, kläs i en modern ljudbild och elektronisk programmering. För att framföra kompositionerna har Nadeem engagerat Saif Waleed även han från Irak, nu boendes i Malmö. Han spelar stränginstrumentet santoor.

[columnhelper col-md-6]

Det påstås vara ett av de äldsta instrumenten i världen, det är typiskt från hans hemtrakter i Irak, det som förr kallades Babylonien.Instrumentet har en flertusenårig tradition. Slagverksvirtuosen Firat Fadhel, som spelar med de allra största irakisk stjärnorna över hela världen, låter sina trummor fördjupa rytmerna i det grundbeat Aida har programmerat in. Även Firat är född i Irak men bor numera i Stockholm. Malmöbasisten Per Knagg kompletterar kvartetten som ska framföra Aida Nadeems nyskrivna elektroniska musik med starka klubbförtecken. Konserter ges på Kristianstads Konserthus den 8/4, Inkonst, Malmö den 9/4 och Stallet i Stockholm den 14/4.

[/hcolumns]

Aida Nadeem är en irakisk, samtida musiker, sångare, kompositör och artist baserad i Malmö. Aidas musik har djupa rötter i traditionellt irakiska, fylld av den bitterljuva smärtan från exilen och full av elektronisk avant-garde. Hennes musik är både rå och vacker. Hon har producerat två cd, den första Out of Baghdad 2005, fick det prestigfyllda priset BBC Awards for World Music. Beyond destruction 2013 som hamnade på 5e plats i the European Charter list. Hon har precis släppt cd:n Istanbul i Turkiet, där hon för övrigt leder ett musikprogram på den nationella Tv-kanalen TRT, med lysande recensioner.

Efter konserten i Malmö den 9/4 tar kosmopolitisk klubb vid. Det är ett samarrangemang med Briza maxima och gänget bakom Carnevalesque. På programmet står:

[columns] [span4]

DJ Meistrich – Ceremonial master of music and dance serverar en transnationell blandning av musik från förr och nu – en svängig turné i sidenvägens fotspår.

[/span4][span4]

DJ Cecilia Paisley (Anatolian Beat Collective) spelar turkdisco, swingin’ Istanbul, psyche de Liban & sultanfunk.

[/span4][span4]

Dud Muurmand: från de sprudlande klubbarna i Europa kommer den glittrande artisten Ms Dud för att underhålla oss med sin Danse de Mystique.

[/span4][/columns]

Uruppförandet av Sveriges radios beställningsverk på Folk- och Världsmusikgalan